Στην αρχαία εποχή οι Μέλαμπες δεν ήταν ένα ενιαίο χωριό, όπως σήμερα. Αποτελούνταν από πολλούς συνοικισμούς. ’Ένας από αυτούς βρισκόταν εκεί πού είναι σήμερα το ίδιο το χωριό, άλλος εκεί πού σήμερα είναι ο Προφήτης Ηλίας, άλλος στη θέση «Παραδείσι», άλλος στη θέση Άγιος Βασίλειος, άλλος στη θέση Βούλγαρη, άλλος στη θέση Μελισσουργάκι άλλος στη θέση Άγιος Γεώργιος Φοινοκάλλι, άλλος στη θέση Αφέντης Χριστός. Σε ακαθόριστο χρόνο, ίσως για λόγους ασφαλείας (για να προφυλάσσονται από κατακτητές ή πειρατές) ενώθηκαν και έφτιαξαν το σημερινό χωριό.
Στη θέση «Βούλγαρη» βρέθηκε, πριν από μερικά χρόνια, ένα κιονόκρανο, πάνω στο όποιο είχε σκαλιστεί η λέξη «Διόσκουροι». Η Αρχαιολογική Εταιρία Ρεθύμου το πήρε και βάσει αυτού λέει ότι στη θέση «Βούλγαρη» υπήρχε ναός ειδωλολατρικός.
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΕΠΟΧΗ
Όταν το 824 μ.Χ., τότε πού αυτοκράτορας στο Βυζάντιο ήταν ο Μιχαήλ Β’ ό Τραυλλός (820 – 829) , οι Άραβες κατάκτησαν την Κρήτη, οι Μέλαμπες δεν έπεσαν στα χέρια τους. Στην «Άνω Γυαλιά» βρίσκεται ένα ομοίωμα ενός ποδιού και η παράδοση αναφέρει ότι έχει γίνει από το πόδι του Διγενή Άκριτα, πού όπως είναι γνωστό, ήταν ο θρυλικός φύλακας της Ελλάδας από τούς ανατολικούς εχθρούς της. Στη φαντασία των Ελλήνων, ο Διγενής παρουσιάζεται σαν ήρωας με τεράστιες διαστάσεις. Λέγεται ότι πατούσε με το ένα πόδι του στην «Άνω Γυαλιά» και με το άλλο στο απέναντι μέρος του ποταμού «Πλατύ» και με τα τεράστια μουστάκια του έφραζε τον ποταμό και έπινε νερό.
ΒΕΝΕΤΟΚΡΑΤΙΑ
Ο χρόνος στον όποιο συνενώθηκαν οι διάφοροι συνοικισμοί και αποτέλεσαν το χωριό Μέλαμπες, είναι άγνωστος. Κατά την περίοδο όμως της Βενετοκρατίας φαίνεται ότι η ένωση των συνοικισμών έχει τελειώσει, γιατί σε Βενετσιάνικο χάρτη της εποχής 1400—1500, αναγράφεται το χωριό «ΜΕLΑΜΒΕS».
Στα χρόνια .επίσης 1400— 1500 ανάγεται o ναός της Αγίας Παρασκευής και ό ναός τοy Αγίου Γεωργίου Φανoκάλλι. Και οι δύο ναοί έχουν διπλές τοιχογραφίες.
Οι Μέλαμπες στην Τουρκοκρατία
Οι Μελαμπιανοί πάντα από την αρχαία εποχή μέχρι τούς νεότερους χρόνους διακρίθηκαν για το αδούλωτο πνεύμα τους, για τούς αγώνες τους για την ελευθερία και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Ποτέ δεν έσκυψαν το κεφάλι σε κανένα από τούς τρανούς καταχτητές της Κρήτης και ποτέ στο χωριό δεν κατοίκησαν μόνιμα κανείς από αυτούς (τούς καταχτητές) αλλα μόνο ως περαστικοί. Έδωσαν πάντοτε το παρών με σθένος και αυτοθυσία σε όλες τις επαναστατικές εκδηλώσεις της Κρήτης. Ανάδειξαν ήρωες και μάρτυρες ιδεολόγους και αγωνιστές της ελευθερίας, μερικοί από τούς όποιους αγιοποιήθηκαν από την εκκλησία γιατί για χάρη των ιδεωδών τους προς την ελευθερία και την πίστη έχυσαν το αίμα τους (όπως οι Τέσσερεις Μάρτυρες).
Μετά την κατάκτηση της Κρήτης από τούς Τούρκους οι Μελαμπιανοί από τούς πρώτους οργάνωσαν σώμα επαναστατικό ενάντια στους καταχτητές, με ιδιαίτερη Μελαμπιανή σημαία («μπαϊράκι»), με αρχηγό ένα μέλος της οικογένειας Κουτσαυτάκη, για τον όποιο είχε γραφτεί και ιδιαίτερο τραγούδι, «Του Κουτσαύτη», πού δυστυχώς δεν σώθηκε. Το επαναστατικό αυτό σώμα , πήρε μέρος σε όλες τις μάχες και τις επαναστατικές κατά καιρούς εκδηλώσεις. Με τις εκδηλώσεις αυτές οι Χριστιανοί ανάγκαζαν τους Τούρκους «αγάδες» πού είχαν καταλάβει όλα τα εύφορα μέρη της υπαίθρου, να τρέχουν και να κλείνονται στα φρούρια των πόλεων ή στα κατά τόπους φρούρια «κουλέδες» πού είχαν προκατασκευάσει οι Τούρκοι· με αγγαρεία Χριστιανών (όπως τα φρούρια Κουλέ – Βαθιακό Αμαρίου, Κούλε -Κοξαρέ, κ.λ.π.). Σε μία τέτοια μεγάλη επίθεση κατά των Τούρκων κοντά στο χωριό Καρέ Ρεθύμνης, έλαβε μέρος και το σώμα των Μελαμπιανών με τη σημαία του, και διακρίθηκε από τα άλλα σώματα, έχοντας αρχηγό τον Κουτσαυτάκη και συναρχηγό ένα εμπειρικό γιατρό της οικογένειας Σπυριδάκη. Η παράδοση αναφέρει ότι οι Τούρκοι κάτοικοι τού χωριού Καρέ σε αντίποινα εναντίον των Μελαμπιανών πού διακρίθηκαν στη μάχη καιροφυλαχτούσαν να εκδικηθούν τούς Μελαμπιανούς. Κάποτε τρεις Μελαμπιανοί πήγαιναν στο Ρέθυμνο με τα ζώα τους. (Ήταν ό παπάς τού χωριού από την οικογένεια Αύγουστακη, ό Αλέξανδρος Μελιδονιώτης και ένας πού δεν έγινε γνωστό το άνομα του). Έπεσαν σε ενέδρα των Τούρκων τού χωριού Καρέ, αιφνιδιάστικαν, πυροβολήθηκαν, και σκοτώθηκε επί τόπου ο παπά – Αύγουστακης, τραυματίστηκε στο χέρι ο Μελιδονιώτης, και ο τρίτος ξέφυγε. Ό Μελιδονιώτης έζησε μέχρι τελευταία, με το τραυματισμένο χέρι του, από οπού είχαν αφαίρεση το κόκαλο τού βραχίονα.
“Όπως αναφέραμε, Τούρκοι μόνιμα δεν κατοίκησαν τις Μέλαμπες. Για εκδίκηση όμως για τη ζωηρότητα των Μελαμπιανών έκαψαν τρεις φορές, όπως λέγεται, το χωριό. Στην επανάσταση τού 1866 το ολοκαύτωμα ήταν γενικό.
Συγκεκριμένα οι Τούρκοι με πολύ στρατό ήρθαν και στρατοπέδευσαν στους ΛΑΚΟΥΣ. Ήταν χειμώνας και ξεπάτωναν τ’ αμπέλια και τα χρησιμοποιούσαν για καυσόξυλα. Ζήτησαν από τούς Μελαμπιανούς να παραδοθούν, μα αντί για παράδοση, δέχτηκαν άγρια επίθεση. “Έγινε φοβερή μάχη στην οποία σκοτώθηκαν 60 Μελαμπιανοί. Αμέσως μετά οι Τούρκοι έκαψαν το χωριό. “Έμειναν μόνο τρία σπίτια πού δεν κάηκαν μεταξύ των οποίων ήταν το σπίτι τού ΖΕΟΓΑΜΠΡΟΥ (πεθερού τού Κυριακοστρατή) αυτο πού μένει τώρα η οικογένεια τού Μανώλη τού Κυριακάκη.
Λίγα χρόνια μετά σε μία μάχη κατά των Τούρκων στο χωριό ΑΜΠΕΛΑΚΙ έλαβε μέρος ομάδα Μελαμπιανών με μπαϊραχτάρη τον ΤΣΟΥΡΔΑΛΑΛΕΞΑΝΤΡΗ πού φημιζόταν όπως λένε για την ογληγοροσύνη του. Στη μάχη αυτή οι Κρητικοί νικήσανε και ο ΤΣΟΥΡΔΑΛΑΛΕΞΑΝΤΡΗΣ πού γύρισε με τρυπημένη τη βράκα από τις σφαίρες, κρατούσε μαζί του για λάφυρο ένα τραπεζάκι από σκληρό ξύλο πού υπάρχει ακόμη στο χωριό.
Οι Τούρκοι από καιρό σε καιρό έκαναν επιδρομές στο χωριό με αποτέλεσμα να μη βρίσκουν ησυχία οι Μελαμπιανοί. Γι αυτό ακριβώς το λόγο όταν θέλανε να διασκεδάσουν στις γιορτές τους ή τις χαρές τους πηγαίνανε και στήνανε το γλέντι πάνω από το χωριό στη ΛΙΜΝΗ, αφού βάζανε πρώτα σκοπούς στις γύρω κορφές. Σε περίπτωση πού φαινόντουσαν Τούρκοι αφήνανε το γλέντι και πιάνανε το τουφέκι, Όπως για όλους τους- Κρητικούς έτσι και για τούς Μελαμπιανούς το γλέντι διαδεχόταν η μάχη κι η μάχη το γλέντι.
Οι Μελαμπιανοί πάντα στους αγώνες του έθνους, πήραν μέρος γεμάτοι με εθνικά ιδεώδη, θρησκείας, πατρίδας και ελευθερίας. Χάρη σ’ αυτά τα ιδεώδη, οι Μέλαμπες έχουν να παρουσιάσουν και τούς 4 Νεομάρτυρες γεννήματα και θρέμματα των Μελάμπων οι οποίοι αποκεφαλίστηκαν στο Ρέθυμνο (28 Όκτωβρίου 1824).
Κατά το ολοκαύτωμα του Αρκαδίου είναι εξακριβωμένο ιστορικά, ότι πήραν μέρος και Μελαμπιανοί και ότι μεταξύ των ηρώων μοναχών της Μονής ήταν και ένας Μελαμπιανός από την οικογένεια Μακριδάκη και του οποίου το όνομα αναφέρεται στο Μαρτυρολόγιο των πεσόντων Μοναχών του Αρκαδίου.
Επίσης αναφέρονται και τα ονόματα δύο άλλων Μελαμπιανών μοναχών του Αρκαδίου του Νικοκαλόγερου και του Μπαργιατοκαλόγερου.
Το επώνυμο Μακριδάκης δεν σώζεται σήμερα στις Μέλαμπες, αλλά μόνο στο χωριό Ορνέ. Οι προγονοί τους ήταν Μελαμπιανοί πού μετοίκησαν στην Ορνέ όπως και όλοι οι κάτοικοι της Ορνέ είναι Μελαμπιανοί (Για λόγους ευκολίας ζωής τότε, επειδή οι κτηματικές περιουσίες ήταν πλησιέστερα). Το ίδιο συνέβη και με τούς κατοίκους της Αγίας Γαλήνης των οποίων οι πρόγονοι ήταν Μελαμπιανοί, με πρωτοπόρο τον αείμνηστο Μαθιό Μαμαλάκη (Μαμαλομαθιό) τον ιδρυτή της βιομηχανίας που και σήμερα λειτουργεί στην Αγία Γαλήνη και πρώην Δήμαρχο Μελάμπων.
Μετά το ολοκαύτωμα του “Αρκαδίου, πολλοί Μελαμπιανοί πήγαν στο μοναστήρι Αρκαδίου για να αναζητήσουν δικούς τους και να δουν την καταστροφή. Ένας από αυτούς, είχε την έμπνευση και πήρε ένα Ευαγγέλιο πού είχαν πετάξει οι Τούρκοι, όπως είχαν ποδοπατήσει και διασκορπίσει όλα τα ιερά της Μονής. Αυτό το έφερε στις Μέλαμπες και ευτυχώς σώζεται μέχρι σήμερα. Κατά την εφημερία μου στις Μέλαμπες το είχαμε φυλάξει στο ιερό της Αγίας Παρασκευής και πιστεύω να βρίσκεται εκεί ακόμα. “Αξίζει να διαφυλαχτεί. Είναι έκδοση των τυπογραφείων Βενετίας, με ζωηρά τυπογραφικά στοιχεία, γραμμένο στη συνδυασμένη γραφή.
Οι Μέλαμπες στους Βαλκανικούς Πολέμους
Στους Βαλκανικούς πολέμους του 12—13 οι Μελαμπιανοί πήραν μέρος σε όλα τα Ηπειρωτικά και Μακεδονικά μέτωπα, σαν κανονικά στρατευμένοι από το έθνος ή σαν εθελοντές. Εθελοντές ήταν αυτοί πού δεν στρατευτήκαν κανονικά λόγω ηλικίας. Αυτοί σχημάτισαν δικό τους Μελαμπιανό εθελοντικό σώμα, το όποιο εντάχθηκε μετά, στο εθελοντικό σώμα όλης της επαρχίας Αγίου Βασιλείου, Υπό την γενική αρχηγία του καπετάν — Κλειδή από τα Λευκόγεια. Αρχηγός του εθελοντικού σώματος των Μελαμπιανών ήταν:
1) ο Νικόλαος Γεωργίου Τρουλλινός ένας από τούς πρώτους δικηγόρους της Κρήτης και ύστερα βουλευτής για πολλά χρόνια του νομού Ρεθύμνης.
2) Ο Αντώνης Μιχαήλ Παπαδομιχελάκης, δάσκαλος, και πατέρας της πρεσβυτέρας Ελένης Χρηστοφάκη, με το βαθμό του οπλαρχηγού. Άλλοι Μελαμπιανοί εθελοντές ήταν: ο Γεώργιος Αυγουστάκης δικηγόρος, ύστερα τραπεζιτικός, ο Ιωάννης Βλατάκης, ο Παναγιώτης Περάκης, ο Ιωάννης Δουκάκης (αυτός είχε μετοικήσει στην Αγία Γαλήνη), ο Ανάστος Κοντζανάκης, ο Σήφης Κανδηλάκης,ο Ιωάννης Πετρογιαννάκης, ο Βαγγέλης Φασατάκης, ό Σφυριδογληγόρης οπό την οικογένεια Σπυριδάκη, 65 χρονών, ο Ζεογιωργάκης 60 χρονών, ο Καμηλαργιανός 60 χρονών (πατέρας του Γεωργίου Βεργαδη). Όλοι ήταν μεγάλης ηλικίας, πλην τού Πετρογιαννάκη ο οποίος ήταν 15 χρονών. Εγκατέλειψαν γονείς, οικογένειες και συγγενείς για να πολεμήσουν χάρη της ελευθερίας και της πίστης.
Από αυτούς όλοι έχουν πεθάνει, έκτος από τον Πετρογιαννάκη πού σήμερα είναι 81 ετών.
Το εθελοντικό αυτό σώμα έλαβε μέρος στις μάχες του Μετσόβου, του Δρίσκου και σε άλλα μέρη. Στη μάχη του Δρίσκου σκοτώθηκε ο καπετάν — Κλειδής και τον αντικατέστησε ο Μακρής, Πανεπιστημιακός δάσκαλος, από την επαρχία και αυτός Άγιου Βασιλείου.
Τα παραπάνω αποτελούν άρθρα δημοσιευμένα από τον παπά Χρίστο Χριστοφάκη στη εφημερίδα Φωνή των Μελαμπιανών το 1978.
“Με ευχαρίστηση θα δώσω όσα τυχόν ιστορικά στοιχεία έχω συλλέξει κατά την 35ετη υπηρεσία μου σαν δάσκαλος και παπάς της Κωμόπολης Μελάμπων. Κρίνω σκόπιμο να γνωρίσουν και οι μεταγενέστεροι τα ιστορικά στοιχεία του τόπου τους γιατί, όποιος δεν γνωρίζει την Ιστορία της πατρίδας του δεν γνωρίζει τον εαυτό του. Τα στοιχεία αυτά τα πήρα από διηγήσεις γερόντων Μελαμπιανών, τα όποια γνώριζαν από παραδόσεις γιατί γραπτώς δεν αναφέρεται τίποτα γι’ αυτά.”